fredag den 5. april 2013

Østers og andet godt

Der er lidt stille på bloggen i disse dage. 
Årsagen skal selvfølgelig findes under et bjerg af arbejde. Det er det samme hvert år på denne tid. Alting syntes at klumpe sig sammen her i april, maj og juni måned. Denne gang har jeg rodet mig ud i 5 temalørdage til DR2 som skal researches og optages samtidig med, at jeg har 2 rejser til Kappadokien og Spanien med http://www.viktorsfarmor.dk/Default.aspx?ID=259&mode=show&tourId=1282 og http://www.granada.dk/hoejskole.aspx


Yndlingsudsigt i Andalusien

Jeg har desuden sagt ja til et par foredrag & workshops i henholdsvis Ormslev, Kjellerup & Taastrup, og de ligger selvfølgelig lige klods op af vores optagelser, bare for at gøre det endnu mere besværligt for mig selv. 

D. 24. april afholder vi Generalforsamling i Slowfood Østjylland, hvor jeg er næstformand. Der er valg til bestyrelsen og dejlig middag bagefter og alle er velkomne til at møde op, I kan læse mere her: http://www.slowfoodaarhus.dk/

Heldigvis er alle opgaverne super sjove. Jeg glæder mig til at komme af sted på optagelser og møde skønne mennesker ude i det danske land, og det bliver fantastisk spændende at dykke ned i det tyrkiske køkken i Kappadokien og blive klogere på det.

Men inden jeg haster videre vil jeg lige huske jer på at købe Alt for damerne her i uge 14, hvor jeg har skrevet en artikel om madbloggeren "Newyorkerbyheart" det er en rigtig god reminder til os alle sammen om, at vi skal passe på os selv. 

Og så får I lige et par af mine yndlingsopskrifter på østers, de er fra min bog "AnneMad med mere", og da jeg har køleskabet fuld af østers til i aften, så har jeg lige fundet opskrifterne frem igen.

Østersfamilien


Østers Rockefeller
8 østers
En slat koldpresset jomfruolivenolie
En lille klat smør
1 skalotteløg
¼ fennikel
En håndfuld babyspinat
2-3 spsk. pernod
¾-1 dl piskefløde
2-3 spsk. rasp
Salt & Peber           
Varm olie og smør op i en gryde. Steg finthakket skalotteløg, finthakket fennikel og finthakket spinat igennem i fedtstoffet til løgene er glasklare og spinaten er blød og tilsæt derefter fløde og lad det koge lidt op. Fjern gryden fra blusset og tilsæt pernod, rasp, salt og peber. Lad blandingen stå og sætte sig lidt. Åbn østersene og løsn dem. Hæld det første saltvand fra og kom derefter 2 spsk. af spinatblandingen på hver østers. Stil østersene i ovnen under grillelementet til de er gyldne og sprøde og boblende. Lad dem køle en anelse af før du spiser dem.

Østers med friskrevet peberrod & tabasco
8 østers
1 stykke frisk peberrod
Tabasco
Åbn østerserne og løsn dem. Drys med friskrevet peberrod og dryp med tabasco og spis dem med det samme.

Østers med mango, citrongræs, chili, jordnødder, koriander og limesaft/skal
8 østers
Topping:
6 spsk. fintskåret mango
1 stængel meget finthakket citrongræs
½ finthakket rød chilifrugt
1-2 spsk. finthakkede ristede jordnødder
1-2 spsk. finthakket koriander
Fintrevet skal fra en økologisk lime, samt lidt frisk limesaft
Åbn østersene og løsn dem. Bland alle ingredienserne til toppingen sammen, og læg 1 spsk. på hver østers. Spis østersene med det samme.

Friterede østers med tatarsauce
8 østers
Dej:
1 dl hvedemel 2 spsk. groft durrummel
Danskvand
Fintrevet citronskal fra en økologisk citron
En håndfuld finthakkede krydderurter, fx bredbladet persille og citronmelisse
Et godt drys Maldon salt
Olie til at fritere østers i
Pisk ingredienserne til dejen sammen den skal være som en tyk pandekagedej. Åbn østersene, tag dem ud af skallen og dyp dem i dejen. Smid dem i den varme olie til de er gyldne og sprøde. Lad dem dryppe af på fedtsugende papir og spis dem med tatarsauce, mens de stadig er lune.

Tatarsauce
1 dl. hjemmelavet mayonnaise
½ dl finthakkede syltede agurker
2 spsk. finthakkede kapers
1 meget finthakket løg
2-3 spsk. finthakkede krydderurter, fx bredbladet persille og citronmelisse
Bland alle ingredienserne til tatarsaucen sammen og spis den til de friterede østers.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar