fredag den 22. februar 2013

Køleskabets uudnyttede potentiale



Klumme fra Mad & Venner 

Køleskabets uudnyttede potentiale


Af: Anne Hjernøe

”Hvert år smider hver dansker i gennemsnit 63 kg. mad i skraldespanden, i stedet for at spise det. Hvert år dør der ca. 6 millioner børn af sult på verdensplan.”
Tallene stammer fra bevægelsen ”Stop spild af Mad”, som arbejder på at komme danskernes madspild til livs. De opfordrer på både facebook og på deres hjemmeside, folk til, at komme med gode råd om, hvordan vi undgår madspild.

For vi er blevet en brug og smid væk kultur, og jeg kan heller ikke selv sige mig fri for, at smide alt for meget mad i skraldespanden.

2010 skal være året hvor jeg vil blive bedre til, at benytte mig af både mit køleskab og mine køkkenskabes uudnyttede potentialer.
For uudnyttet potentiale, lyder meget sjovere end at spise rester. Det er pludselig en spændende udfordring, i stedet for en sur pligt, en udfordring der stiller krav til både velsmag og kreativitet.

Rugbrød der er mere end et par dage gammelt, rister jeg i ovnen med rørsukker og bruger til ymerdrys. Eller også laver jeg det til croutoner, øllebrød eller sprødristet, krydret drys til salater.

Det daggamle hvide brød bruger jeg til crostini og bruschetta. Til at komme i rustikke spanske supper som ajo blanco eller gazpacho, og så selvfølgelig til croutoner, som drysses med rund hånd over både supper og salater.

Har jeg kød tilbage fra dagen før, så bliver det skåret papirtyndt og brugt i en krydret thailandsk salat med masser af frisk mynte og koriander, mango, citrongræs og ristede jordnødder. Eller også vender jeg blikket mod det italienske køkken og laver en gang vitello tonnato, som hele familien elsker, hvad enten den er lavet med kalvekød, oksekød eller kylling.

Har jeg bagt for mange rodfrugter i ovnen, kan de med held omdannes til cremede fyldige supper, eller til en rustik rodfrugtsmos dagen efter. Er der for meget grillet aubergine eller squash tilovers, har jeg pludselig materiale til, en lækker babaganoush som man kan smøre på brød, eller dyppe sprøde grønsagsstave i.

Mange former for frugt og grønt, der begynder at hænge lidt med næbbet, sylter jeg til chutney, pickles, marmelader og saucer. Er tomaterne runkne, laver jeg dem til en god tomatsauce eller en krydret ketchup.
De syrlige appelsiner der har ligget for længe i frugtkurven, syltes til en aromatisk appelsinmarmelade, proppet med smuttede mandler og vaniljestænger.
Kan du ikke nå at spise alle de gode syltede sager selv, kan du altid forære dem væk, for det er skønt at få syltede gaver.

Når man arbejder med mad, så har man en tendens til, at alle hylder, skuffer og skabe i hele køkkenet er proppet til randen med madvarer. Så der er glas, flasker, poser og kasser med sjove og velsmagende fødevarer overalt i mit køkken.
En gang i mellem, taler min datter og jeg om, hvor længe vi mon kan overleve på det mad vi har i huset? Mit bud er, at vi nok kan holde den kørende en måneds tid, mindst.

Måske vil vores smagsløg begynde at kede sig lidt undervejs. Måske vil vi, efter et par uger, mangle mælk, friske fisk og skaldyr, frugt og grøntsager. Men én ting er helt sikkert, det er et luksusproblem, og vi vil ikke være i fare for at dø af sult, på noget tidspunkt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar