tirsdag den 25. august 2015

Historien om et frugtbart samarbejde & en dejlig opskrift på blommegrød

Noget af det nemmeste i verden er vel, at koge frugtgrød?

Så da de gode mennesker fra Skælskør Frugtplantage, spurgte mig om jeg ville udvikle 3 typer frugtgrød til dem, skulle jeg lige tænke mig om et øjeblik.

Er der virkelig nogen der køber frugtgrød, når det er så nemt at lave selv?

Ja det var der. Rigtig mange endda. 


Så vi gik i gang med at skaffe råvarer, og jeg gik i køkkenet og kogte grød i laaaaange baner. Alle mulige og umulige typer, smags-sat med alt mellem himmel og jord.

Vi endte med en æblegrød med vanilje, en rødgrød med hindbær, jordbær og rabarber, samt en jordbærgrød smagt til med hyldeblomst.

Jeg må indrømme, at jeg blev meget overrasket over resultatet. For det første smagte det færdige produkt i pakkerne virkelig godt, og for det andet kan de holde prisen så lav, at alle kan være med. Pensionister, studerende, børnefamilier, og så glæder det mig samtidig meget, at alt er økologisk.

Grøden er skøn varm med mælk eller fløde, den smager godt til is, pandekager, på din morgen yoghurt, skyr eller havregrød/gryn. Den er god som dessert, mellemmåltid eller morgenmad, og kan desuden bruges som fyld i lagkager, tærter mv.

Det der kom mest bag på mig er faktisk at jeg bruger grøden selv. Jeg der altid har insisteret på at koge frugtgrød selv, helt fra bunden. Men nogen gange er det bare super dejligt at springe over hvor gærdet er lavest, især når man selv kan stå inde for indholdet og for smagen af produktet.

Vil du hellere koge din frugtgrød selv?

Så kommer der en opskrift på en umanerlig skøn blommegrød her, en af de typer grød som passer til sæsonen lige nu.

Blommegrød med blid ingefær
1 kg blommer
250 g lys rørsukker
3 dl vand
8 g revet ingefær
20 g majsmel udrørt i yderligere 0,5 dl vand
Skær blommerne i kvarte, fjern stenen. Bland blommerne med rørsukkeret og lad det trække en times tid til blommerne safter. Bring det i kog og tilsæt vandet. Lad grøden koge for mellemsvag varme, til den har den rette konsistens. Tilsæt derefter den revne ingefær. Rør majsmelet ud i koldt vand, tilsæt den under omrøring og lad grøden koge i 5 minutter.
Servér grøden lun, gerne med iskold mælk eller piskefløde.

Rigtig god fornøjelse;)




Ingen kommentarer:

Send en kommentar